روش استفاده از تونیک صورت {روش صحیح و اصولی}

0 0
  • تاریخ : 1402/9/8
  • بازدید : 848
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

اگر چربی، آلودگی و مواد آرایشی از روی پوست پاک نشوند، وارد منافذ می‌شوند و چین‌وچروک و کدر بودن پوست را به دنبال خواهند داشت. به همین دلیل باید از محصولاتی مانند تونیک استفاده شود تا فرآیند پاکسازی پوست به درستی پیش برود. در گذشته برای پاکسازی پوست از آب و صابون استفاده می‌شد، اما امروزه به دلیل حجم بالای آلودگی‌ها، این روش پاسخگو نیست و شرکت‌های آرایشی و بهداشتی اقدام به تولید محصولاتی مانند تونیک کرده‌اند. اینکه تونیک چیست، چه تفاوتی با تونر دارد، روش استفاده از تونیک صورت و بهترین زمان استفاده از آن چگونه است، مواردی هستند که در این مطلب از محصولات مراقبت از پوست و موی فب پابلیک به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

تونیک صورت چیست؟

تونیک صورت نوعی از تونر بوده که بر پایه آب است. تونیک‌ها بافت بسیار سبکی دارند و به سرعت جذب پوست می‌شوند. در واقع این محصول یک احیا کننده پس از شستشوی صورت است.

تونیک صورت حاوی عصاره‌های مختلف بوده و ترکیبات مختلفی برای انواع پوست دارد. وظیفه این محصول این است که پوست شما را شاداب کند، بدون اینکه رطوبت طبیعی آن را از بین ببرد. این بدان معنی است که تونیک، باعث خشکی یا تحریک پوست نمی‌شود.

دانستن روش استفاده از تونیک صورت کمک می‌کند تا برای پوست مؤثرتر باشد. همچنین این محصول پوست را برای تاثیر بیشتر سایر محصولات مراقبتی مانند سرم‌های ضد جوش آماده می‌کند.

بهترین زمان استفاده از تونیک صورت

انواع تونیک پوست چیست؟

برخی از انواع تونیک به شکل تخصصی، به رفع یک مشکل خاص می‌پردازند و شامل موارد زیر می‌شوند.

تونیک تنظیم‌کننده

تونیک متعادل‌کننده، علاوه بر پاک‌کنندگی و لایه‌برداری پوست، به تنظیم PH صورت، تنظیم چربی صورت و همچنین تنظیم رطوبت صورت کمک می‌کند. این تونیک، بیشتر برای افرادی که دارای پوست چرب بوده و زیاد جوش می‌زنند، توصیه می‌شود.

تونیک مرطوب کننده

این نوع تونیک، در کنار پاک‌کنندگی قوی پوست، برای تنظیم رطوبت پوست ساخته شده است. این تونیک، به افرادی که دارای پوست خشک و حاوی چروک هستند، پیشنهاد می‌شود. چرا که خاصیت آبرسانی آن تا حد زیادی رطوبت پوست را تنظیم کرده و در راستای رفع چین‌وچروک صورت عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: علل خشکی پوست

تونیک تسکین‌دهنده

طبیعی است که در ساخت انواع اقلام آرایشی، از موادی استفاده می‌شود که گاها ممکن است برای پوست صورت، مضر بوده و قرمزی صورت، سوزش و التهاب را به وجود بیاورد. در تونیک تسکین‌دهنده تا جای ممکن از این مواد که می‌تواند التهاب پوست را تشدید کند استفاده نشده است. به همین دلیل، برای افرادی که دارای پوست حساس و مستعد آکنه هستند، استفاده از این تونیک تسکین‌دهنده، توصیه می‌شود.

فواید استفاده از تونیک صورت

مزایای استفاده از تونیک صورت چیست؟

از مهم‌ترین مزایای استفاده از تونیک صورت، می‌توان به تنظیم‌کنندگی PH پوست توسط آن اشاره کرد. با توجه به اینکه آب موجود در لوله‌ها از نظر اسیدیته کاملا خنثی نیست و همچنین استفاده از انواع صابون و شامپو‌ها بدن، میزان بازی بودن پوست صورت را افزایش می‌دهد، وجود هیالورونیک در تونیک، می‌تواند اسیدیته پوست را تنظیم نموده و تا حد زیادی از پوست صورت محافظت کند.

علاوه بر این، همانطور که گفتیم، این ماده بر پایه آب تولید شده و معایبی که در اقلام آرایشی بر پایه الکل وجود داشت، شامل حال تونیک نمی‌شود. از طرف دیگر، خاصیت آبرسانی قدرتمندی دارد که با استفاده از آن تا حد زیادی می‌توان رطوبت پوست را تامین کرد.

تونیک نیز همانند تونر، خاصیت پاک‌کنندگی و لایه‌برداری دارد و تا حد زیادی می‌تواند لایه‌های مرده که بر روی پوست صورت تشکیل می‌شود را از صورت بردارد. همچنین کوچک کردن و بستن منافذ باز پوست، از دیگر خواص تونیک است که می‌توان به آن اشاره داشت. همچنین تسکین درد در نواحی آکنه و التهابات موجود در روی پوست، از اصلی‌ترین مزایای استفاده از تونیک صورت است.

بررسی تفاوت تونیک و تونر

تفاوت تونر و تونیک چیست؟

در واقع مهم‌ترین فرق تونیک و تونر این است که تونرها چربی اضافه پوست را از بین می‌برند و سطح PH پوست را متعادل می‌سازند. در حالی که تونیک‌ها فرمولاسیونی غنی دارند و ضمن حفظ رطوبت طبیعی پوست، سد دفاعی آن را نیز تقویت خواهند کرد.

دیگر تفاوت تونر و تونیک، این است که تونر بیشتر برای کنترل ترشح چربی در پوست‌های چرب مناسب است اما تونیک‌ها به دلیل آبرسانی بالا، برای از بین بردن خشکی و دهیدراتگی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل نحوه استفاده از تونر

چگونه تونیک مناسب با پوستمان را انتخاب کنیم؟

امروزه شرکت‌ها تونیک را مناسب انواع پوست و در برندهای مختلف تولید کرده‌اند. قبل از خرید تونیک پاک کننده صورت، بهتر است نوع پوست خود را بشناسید. تونیک‌ها از نظر ساختاری برای دو نوع پوست تولید می‌شوند:

پوست چرب یا مختلط

اگر پوست چرب و مختلط دارید و پوست شما مستعد جوش و آکنه است، بهتر است از تونیکی استفاده کنید که فاقد الکل و پارابن باشد، زیرا با از بین بردن چربی‌های اضافی و باکتری‌های سطح پوست از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند و درخشش‌های پوست چرب را از بین می‌برد. باید به این نکته توجه داشته باشید که تونیک‌هایی که حاوی الکل هستند، برای پوست مضراست و با استفاده طولانی مدت از آن‌ها، پوست دچار پیری می‌شود و روی پوست شما چین‌وچروک ایجاد خواهد شد. برای جلوگیری از پیری پوست، شما می‌توانید در کنار استفاده از تونیک‌های حاوی الکل، از کرم‌های مرطوب کننده حاوی کلاژن استفاده کنید تا کمبود رطوبت و تولید کلاژن صورت جبران شود.

تونیک مناسب برای پوست چرب یا مختلط

پوست نرمال و خشک

اگر پوست شما نرمال تا خشک است، بهتر است از تونرهایی بر پایه گلیکول یا آب استفاده کنید. معمولا تونرهایی که بر پایه گلیکول هستند دارای ترکیبی از گلیسیرین، آب، عصاره‌های گیاهی یا مرکبات می‌باشند که پس از استفاده از آن‌ها شفافیت و شادابی پوستتان را به خوبی احساس می‌کنید؛ اما در بسیاری از مواقع ممکن است به علت وجود عصاره‌های گیاهی، پوست بعضی از افراد دچار حساسیت و التهابات شود؛ بنابراین بهترین راه این است که از تونرهای بر پایه آب استفاده کنید. تونر بر پایه آب بهترین نوع تونرها هستند که علاوه بر آب، مواد مغذی دیگری برای تغذیه پوست مانند مواد ترمیم کننده و آنتی اکسیدان نیز دارند.

روش استفاده از تونیک صورت

همانطور که می‌دانید دانستن روش استفاده از انواع محصولات آرایشی به اندازه انتخاب محصول مناسب ضرورت دارد و تونیک صورت نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در صورتی که روش استفاده از تونیک صورت را ندانید، نمی‌توانید به نتیجه‌ای که انتظارش را دارید، برسید.

روش استفاده از تونیک صورت نیز مانند تونر و سایر محصولات بهداشتی و مراقبتی، بسیار آسان است و با مصرف آن مطابق دستورالعملی که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد، قطعا متوجه تغییرات مثبتی در پوستتان خواهید شد.

بهترین روش استفاده از تونیک صورت مطابق مراحل زیر است:

  • در اولین قدم باید صورتتان را با یک شوینده صورت کاملاً بشویید.
  • سپس مقداری پنبه یا پد آرایشی را، با آب سرد نمدار کنید.
  • آب اضافی پنبه را گرفته و آن را به شکل یک پد بهداشتی پخش کنید.
  • مقداری از محلول تونیک صورت خود را بر روی پنبه بریزید.
  • به آرامی با پنبه آغشته به تونیک، بر روی صورت، گردن و اطراف گوش‌هایتان ضربه بزنید؛ اما توجه داشته باشید که این محصول را نباید در اطراف چشم‌هایتان استفاده کنید.
  • ۱ الی ۲ دقیقه صبر کنید تا پوست شما کاملا خشک شود.
  • در آخر برای مرطوب کردن پوست صورت و جلوگیری از خشکی آن، کمی مرطوب کننده به پوستتان بزنید.

روش استفاده اصولی از تونیک صورت

بهترین زمان استفاده از تونیک صورت

از آنجایی که استفاده از این گونه محصولات مراقبتی در سال‌های اخیر بین مردم رواج پیدا کرده، ممکن است برای اکثر افراد این سوال مطرح شود که زمان استفاده از تونیک صورت چه موقعی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تونیک نیز مانند تمامی محصولات روتین پوستی بهتر است در هنگام شب و پیش از خواب استفاده شود. البته در صورت تجویز متخصص پوست و زیبایی، می‌توانید این محصول را به هنگام صبح نیز استفاده کنید.

آیا بعد از استفاده از تونیک لازم است صورت شسته شود؟

تونیک علاوه بر پاکسازی پوست دارای خاصیت رطوبت رسانی و شادابی پوست نیز هست و مانند انواع تونرها باعث خشک شدن پوست نمی‌شود. به همین علت در پاسخ به این سوال که بعد از استفاده از تونیک باید صورت را شست باید گفت که خیر، این محصول پس از استفاده احتیاجی به شستشو ندارد.

سخن پایانی

به عنوان نکته پایانی اگر نمی‌دانید بین تونیک و تونر کدام را انتخاب کنید، باید بگوییم تنها یکی از این دو محصول برای شما کافی است و نیازی به تهیه هر دوی آن‌ها نیست. برای انتخاب میان آن‌ها باید ابتدا با نوع پوست خود آشنایی داشته باشید. در صورتی که پوست چرب و مستعد لک دارید، تونر پاک کننده صورت را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اما اگر پوست خشکی دارید یا علائم پیری را روی آن مشاهده می‌کنید، تونیک آبرسان برای شما مفیدتر است که ترکیبات مقوی و رطوبت کافی به پوست می‌دهد. روش دیگر انتخاب میان این دو محصول از راه آزمون‌وخطا است. برای این منظور می‌توانید هر یک از آن‌ها را برای مدتی بر روی صورت خود امتحان کنید و تغییرات پوست را زیر نظر بگیرید تا ببینید کدام یک برای شما موثرتر است. به نظر شما بهترین روش استفاده از تونیک صورت کدام است؟ دیدگاه‌هایتان را با به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما